Karakalem resim yaparken önce bakarak taşıdığımız objeyi araştırma çizgisi dediğimiz daha silik aramaya biraz daha araştırmaya yönelik çizgilerle arayarak bulabiliriz. Örneğin silik başladığımız araştırma çizgileriyle başladığımız bir küpte ikinci aşamasında çizgi değerleri dediğimiz çizgilerini koymak olabilir. Bu da bize daha yakın olan bölgeleri vurgulayıp diğerlerini hafifleterek devam etmektir. Daha sonra bu objeye nereden ışık geleceğini tasarlayarak tonlamaya başlayabiliriz. Tonlamada açık, koyu ve orta yüzeylerin olması gerekiyor. Örneğin arkadan ışık gelen bir obje için yüzey olarak ön yüzü koyu yanı orta tonlarda ışığın en fazla geldiği üst kısımda ise en açık tonlarda olacaktır. Bütün bu tonlamaları yaparken tasarımımızda bütün çizgi değerlerini tekrar tekrar yapıp konturleri vurgulamak bizim elimizdedir.
Yavaş yavaş bütün çizgileri üst üste koyarak bir anda değil aşama aşama koyuya gidiyoruz. En koyu yüzeyimiz ışığa en ters gelen ön yüzey orta tonlamalar yanda ve açık yüzeyimizde ışığın en çok gelen yüzeyi üst kısımda olarak hacimlenmiş olacaktır. Bir objenin altına düşen gölgeyi yere temas ettiği yerde koyu olarak vurgulamak doğru bir davranış biçimidir. Çünkü her zaman için bir düzlemde bir objeyi diğerine gölge yapar. Bir mekan çizgisi çizilebilir arkaya. bu belli bir kadraj anlayışı içerisinde kağıda yerleşebilir. Belki buna obje olarak arkada duvar varsa veya panelin önünde duruyorsa oraya verdiği gölge konulabilir. Gitgide bütün bu ton ağlarıyla ördüğümüz düzenlemenin içerisinde kompozisyon yavaş yavaş hacimlenerek oluşumunu tamamlayacaktır.